10 d’oct. 2014

Els pilots exigeixen a la FIA saber què va fallar en el xoc de Bianchi

Los pilotos exigen a la FIA saber qué falló en el choque de Bianchi
No sembla que s'estreni un circuit a Sotxi, gairebé no hi ha espai per parlar que la F-1 ha arribat a Rússia, a una zona d'estiueig a la riba del mar Negre, enmig de la vila olímpica que va acollir els Jocs d'Hivern ara fa uns mesos. En el pensament i en les converses només hi ha espai per a Jules Bianchi, per al seu estat crític, sobre el seu pronòstic «gravíssim», mentre lluita per viure en un hospital de Yokkaichi i també, és clar, per a les causes que van desencadenar l'accident més greu en aquest esport des de la mort de Senna, el 1994.
«La nostra generació ha sigut afortunada per viure una època sense fatalitats, d'un gran augment de la seguretat, però aquest accident de Jules ens ha tornat a la realitat, aquest és un esport perillós», va explicar Felipe Massa. Els pilots han parlat entre si, en els avions que els van traslladar des del Japó fins a Rússia, a les sales d'espera, i també a Sotxi. Tenen la seva opinió sobre el que va passar, tenen peticions per fer a la FIA, però «hi ha una investigació en marxa i caldrà esperar a veure què va passar realment. No són canvis o decisions que es puguin prendre en dos dies, o en dues setmanes, les hem de madurar», explica Sebastian Vettel, el president de l'Associació de Pilots de F-1 (GPDA) just fins al Gran Premi del Japó, on va ser substituït per Alexander Wurz.
CABINES D'AVIÓ / «Cal esperar, sí», assenyala Fernando Alonso. «Ara hem de ser professionals fins on puguem, perquè ara la nostra ment, la meva ment, només està al costat de Jules, penso en ell, reso per ell, i l'únic que puc fer per ell és dedicar-li aquesta carrera».
El campió asturià, que igual que la resta dels pilots lluirà al casc un adhesiu amb el missatge «Tous avec Jules [tots amb Jules] #17», també ha posat damunt la taula un tema recurrent: la necessitat que s'instal·lin cabines tancades als monoplaces. «Almenys hauríem de posar a prova la idea. Som al 2014, tenim la tecnologia necessària, hi ha avions i molts altres exemples que han donat resultat positiu. ¿Per què no pensar-hi?», es pregunta. En el seu moment, els estudis es van aparcar perquè els equips tenien dubtes sobre els efectes estètics d'aquestes estructures de protecció.
Hi ha molts dubtes sobre l'actuació dels comissaris i el director de carrera Charly Whiting en el tràgic accident. «Hi ha hagut moltes causes que han concorregut perquè hi hagi hagut un accident tan greu, no només una, però no hem d'entrar a analitzar-ho fins que la FIA acabi la seva investigació perquè no ho sabem tot», va insistir Vettel. «Jo vaig ser testimoni de l'accident, però no vaig veure més del que es veu al vídeo de l'aficionat», explica Sutil.
CONDICIONS DANTESQUES / Ningú s'explica ben bé per què no hi havia la doble bandera groga onejant al sector set, com sí que hi era al vuit, que, a més a més, es va canviar per la verda (pista lliure), abans que Bianchi impactés contra la grua. I davant del dubte o el desconcert, per què Whiting no va desplegar el cotxe de seguretat amb una grua dins del mateix traçat en unes condicions dantesques de visibilitat i possibilitat d'aquaplàning per la forta pluja que queia.
«Els cotxes han millorat molt la seguretat en els últims anys. Hem vist com no hi ha hagut conseqüències després d'accidents molt forts, però aquests cotxes no estan preparats per xocar contra grues», es va atrevir a dir Massa, trencant el silenci dels pilots abans de conèixer el final de la investigació. «Jo vaig tenir un greu accident a Hongria el 2009 (quan una femella va picar brutalment contra la visera del seu casc) però la del Japó és la carrera més horrible de la meva vida».
ELPERIODICO