17 de des. 2014

Alerta amb les furgonetes

Col·lisió mortal entre una furgoneta i un turisme, dilluns a Torredembarra.Les furgonetes s'estan convertint en una de les assignatures pendents de la seguretat viària. La primera advertència la va llançar la Direcció General de Trànsit (DGT) a la vista del gran nombre de sinistres en què s'havien vist implicades l'estiu passat, i ahir la Fundació Mapfre va posar guarismes exactes al fenomen amb un informe basat en els sinistres registrats pels clients de l'asseguradora el 2013. Els conductors d'aquests vehicles tenen el 62% més de risc de patir un accident que els d'un turisme a causa d'un conjunt de factors, entre els quals destaquen l'antiguitat dels vehicles, la falta d'elements de seguretat i l'estrès al qual es veuen sotmesos aquelles persones que els usen com a instrument de treball.
L'informe revela el perill que comporta la utilització del vehicle com una autèntica oficina mòbil des de la qual es tanquen cites, es negocien contractes o es pacten entregues. «No passaria res si es fes amb el vehicle parat, però molt sovint es fa mentre se circula», adverteix el director de l'àrea de Seguretat Viària de la Fundació Mapfre, Jesús Monclús. Són sobretot els conductors de furgonetes usades per a treballs de paleta o lampisteria els que cometen aquest tipus d'imprudències i que, a més a més, acostumen a usar el vehicle després d'esgotadores jornades de treball físic que incrementen encara més el risc de veure's implicats en col·lisions.
Un altre col·lectiu de risc és el de les furgonetes de repartiment que, a més a més de rebre i cursar un gran de nombre de trucades, pateix l'estrès dels peremptoris terminis d'entrega que «les empreses responsables» haurien de relaxar, segons Monclús.
ENVELLIMENT SUPERIOR / Si el parc de vehicles s'ha envellit en els últims anys a causa de la crisi, el de les furgonetes encara més. L'edat mitjana d'aquests vehicles és de 12 anys i, més greu encara, el 26% dels han fet més de 20 anys de servei. A més a més de disposar de mecanismes de seguretat antiquats, són automòbils que passen menys sovint que la resta la ITV i moltes vegades presenten un deficient manteniment que fa efecte, per exemple, en l'estat dels pneumàtics.
Una altra qüestió sobre la qual la Fundació Mapfre crida l'atenció és que equipaments de seguretat d'última generació com els airbags laterals, l'avís de canvi involuntari de carril, la detecció de vianants, avís recordatori als cinturons de seguretat dels acompanyants i el control de pressió dels pneumàtics que ja s'implanten de sèrie en els turismes no s'apliquen en les furgonetes.
L'informe recomana que el pla PIVE de subvencions a la compra d'automòbils inclogui els elements de seguretat a més dels d'eficiència. També que les empreses amb flotes imparteixin cursos de conducció segura especialment per als més joves, que presenten un risc que s'incrementa al 72% quan estan al volant.
ELPERIODICO